Vilkår og betingelser

Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett

Dette  kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for  forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett  reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven,  markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene  gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på  www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen  begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes  viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene  er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse  av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.


1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene,  opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte  vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som  særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot  ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.


2. Partene

Selger er Miemsopeja AS, Eldshovden 3J Søreidgrend, [email protected], org.nr 927365049, og betegnes i det følgende  som  selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.


3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den  totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter  og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke  har informert om, skal kjøper ikke bære.


4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen  er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller  tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken  eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha  innsett at det forelå en slik feil.


5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom  kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren  reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet  samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir  fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen.  Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra  mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.


6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis  ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren  levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter  bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre  annet er særskilt avtalt mellom partene.


7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.


8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen  må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen  begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen  ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til  nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er  sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten  er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig  (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
Selges  et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av  identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er  mottatt.
Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen  utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom  selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger  angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved  manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å  benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i  løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter  den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten  må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14  dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de  direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt  eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke  returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av  angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig  måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at  angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover  hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for  eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å  tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14  dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte  angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har  mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem  dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.


9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom  selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til  avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på  kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i  forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen  tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra  selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).


Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve  oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse  dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller  dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for  selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at  selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan  kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving

Dersom  selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen  oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for  oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan  kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet  umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder  dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen,  eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet  er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren  har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for  inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig  tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning

Kjøperen  kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette  gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes  hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt  tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.


10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis  det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at  den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at  han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert  tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller  burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper  overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig  lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har  en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens  side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6  etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting  og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.


Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve  mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel  motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig  eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal  foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å  foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.


Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom  varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet  mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i  mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for  det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for  kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.


11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom  kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen  eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens  side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9  etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av  avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen.  Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket  betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.


Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at  kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin  rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.


Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger  vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra  kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er  betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og  kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom  kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger  kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende  betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan  da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.


Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom  kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med  et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske  utlegg for å  levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere  under 18  år.


12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten,  gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter  ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i  kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler  etter punkt 9 og 10.


13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede  personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe  annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og  lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne  gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger  vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal  få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.


14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig  tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i  minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med  Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig  på   telefon 23  400  600.